július 31, 2015

9 szempont és eldől... E-könyv, vagy könyv?

Olvasóként sok kemény kérdéssel találkozunk nap mint nap. Kölcsönözzem, vagy megvegyem? Kemény, vagy puha táblás? Magyar fordítás, vagy az eredeti nyelv? Ekönyvben, vagy pedig hagyományos könyv formájában? Ezek közül egyre keressük most a választ.





Alig két hónapja gazdagítom az ekönyv-olvasóval rendelkező molyok egyre növekvő táborát, és mostanra eljutottam arra a pontra, hogy szerintem egy eléggé reális képet tudok festeni a még szkeptikusoknak, hogy mi a helyzet az örök háborúban, kinek van igaza, kinek nincs? Capuletek és Montaguek ősi harca ez, amely sosem fog megoldódni. Nem, tényleg nem fog, akárhány kamaszt is hagyunk szerelmi bánatban meghalni.

Vessük hát most össze 9 szempont alapján, hogy melyik formátum miben jeleskedik, és számoljuk a gólokat!

1. Az élmény tradíciója
Sokan hozzák fel, hogy de hát egy táblát fogni nem ugyanaz, mint egy könyvet! A gombokat nyomkodni nem olyan, mint ténylegesen lapozni. Mivel mi emberek a szokásaink rabjai vagyunk, a könyvek pedig régebb óta jelen vannak, mint az e-könyvek, így egy darabig valószínűleg még lesz jelen olyan generáció, aki hamarabb tanul meg lapozni, mint gombot nyomogatni. (Vagy...?)
És az illata! Egy új, vagy akár régi könyv friss illata...
Ebook: 0 | Könyv: 1

2. Helytakarékosság
Betettem az e-olvasómat a kedvenc táskámba. Jelenleg 29 könyvet olvashatok rajta. És, megpróbáltam mindössze négy könyvet betenni ugyanebbe a táskába...

 Ebook: 1 | Könyv: 1

3. Környezettudatosság
Bár egy e-olvasó legyártásához elég sok energiára van szükség, és nagyobbra, mint egyetlen könyv esetében, mégis, ha azt vesszük, hogy egy e-olvasóra mennyi könyv fér, és azzal mennyi fa menekül meg a kivágástól... Ráadásul egy e-olvasó közel sem olyan gyorsan merül le, mint egy táblagép, vagy egy telefon, mivel nincs háttérfénye. Átlagos mennyiségű olvasás mellett (havi 6-7 könyv),  nagyjából másfél hónap alatt merül le a drága, és nagyjából három óra alatt töltődik vissza. Bizony.
 Ebook: 2 | Könyv: 1

4. Megjelenés
Nos, a technofilok biztosan preferálják a kecses e-olvasót, de a borító a legtöbb eszközön csak fekete-fehérben jelenik meg, ahogy a képek is. Emiatt gyakran sírok, krokodilkönnyeket. #FirstWorldPromblems
 Ebook: 2 | Könyv: 2

5. Súly
Nincs ezen mit ragozni, nyilván nem csak kevesebb helyet szorít ki, de a repülőgépre is inkább vihetsz fel egyetlen könyvet tartalmazó e-olvasót, mint egyetlen könyvet. Minden deka számít. Az egyik szempont, ami miatt én is szerettem volna e-olvasót az az, hogy buszon.vonaton olvasok elég sokat, azonban itt pont nem szívesen cipelem magammal a könyveimet (ha puhaborítós, pláne, te jó ég, úgy össze szoktak azok gyűrődni!)

Ebook: 3 | Könyv: 2

6. Önkifejezés
Csak úgy, ahogy a divatban, szerintem az élet sok részén fontos, hogy kifejezzük a környezetünk felé, hogy milyenek is vagyunk. Ha sportolsz, és jó vagy benne? Kiteszel minden érmet és kupát a szobádban. Ha olvasol? Szépen rendezett könyvespolcok forever! Na már most... hogy is nézne ki egy olyan polc, ami néhány könyvből, még egy e-olvasóból áll? Nah igen. Arról nem is beszélve, hogy ha nem is  a polcokon, de a lakás különböző pontjain milyen szépen mutat egy-egy gyönyörű könyv elhelyezve. *sóhaj*
Ebook: 3 | Könyv: 3

7. Ár
Annyira, de annyira változó! Hiszen hozzá lehet jutni könyvekhez antikváriumokban és hatalmas akciók keretei közt is, de az viszont tény, hogy amelyik kiadó forgalmazza a könyveit digitális formában, sokkal kedvezményesebben adja neked az e-könyvet,  mint a nyomtatott verziót, hiszen a boltokba kerüléstől kezdve a nyomtatáson át, elég sok forint rákerül még az árra a fordításon, a bevételen és persze a jogok megvásárlásán túl. És akkor a torrent oldalakról ugye még nem is beszéltünk, khm. (Ellenben fogunk, nemsokára érkezik erről egy bejegyzés.)
Ebook: 4 | Könyv: 3

8. Az olvasás kényelme
Szintén a súlya miatt egy idő után, ha nincs hol megtámasztanunk a könyvünket, kicsit  bajos lehet, elgémberedhet az ember keze, ahogy fogja, főleg, ha egy több száz oldalas könyvről van szó. Ellenben az e-könyv pehelykönnyű, és ha olyan tokot vesz hozzá az ember akkor kényelmes szögben támasztható, ahogy a legkönnyebb nekünk az olvasás. Ráadásul! Nagyobbra állítható betűk kontra szemüveg? Helló!
Ebook: 5 | Könyv: 3

9. Multitasking!
Próbáltál már olvasás közben dolgokat csinálni? Mármint az olvasáson kívül? Nos, én igen. Gyakran fordul elő, hogy egyszerűen nem tudom letenni a könyvet. Még akkor sem, ha főzni kell. Mi baj történhet abból, ha tovább olvasom a Fekete dobozt, miközben kavargatom a spagettiszószt? Ó, a horror! Szegény 54. oldalon a mai napig ott van két pötty. Annyira sajnálom! Pedig, csak megpróbáltam lapozni, és nem vettem észre, hogy olyan a kezem és bamm. Ellenben, az e-olvasón egyetlen gombot lenyomni nem nehéz, elég, ha az embernek egy szabad keze van, amivel tartod, azzal lapozhatsz is, ilyen egyszerű. Ez igaz a főzésre, evésre, ivásra, meg még a jó ég tudja mennyi mindenre. (Ja! Hajszárítás közben is!)
Ebook: 6 | Könyv: 3

Nos, a végeredmény fent látható, ezek a tények, erre jutottam én. Azonban ennek ellenére ha valamit e-könyvben olvasok, és tetszik, akkor ha csak tehetem, megveszem a nyomtatott könyvet is. Mert szeretem, ha megvan nyomtatva.

Ti hogy vagytok vele, melyiket szeretitek jobban? Vannak szempontok, amiket kihagytam? Írjátok meg hozzászólásként, vagy akár Facebookon!

10 megjegyzés:

  1. Én a mai napig nem tudok dönteni, hogy melyiket is szeretem jobban. Már majdnem egy éve gazdagítom az e-könyv olvasókkal rendelkezők táborát, és azóta nem fáj a fejem, ha sokat, vagy késő este olvasok, ráadásul tényleg olcsóbban ki tudok jönni vele, ezálatal több könyvet tudok venni :D
    Mindenestre az is igaz, hogy tényleg nincs nálam büszkébb ember a földön, ha valaki megdícséri a könyvespolcomat :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem ez egy örök dilemma lesz :D Vagy legalábbis addig tartani fog, amíg még nyomtatnak könyveket, és nemállnak át teljesen a digitális formára. Bár, amíg ennyi könyv-imádó van, akik szeretik a könyvespolcukat... :D El tudunk képzelni egy könyvek nélküli világot? :O

      Törlés
  2. Névtelen7/31/2015

    Szuper cikk, szerintem nagyon jól összefoglaltad, és az érveid is meggyőzőek! Nos én is gondolkodtam már a kis ketyerén, de végeredményben mindig a könyvek felé hajlok, érzelmi okokból(illat, lapozás,könyvespolc ingerlő látványa). Azonban apukámnak van e-olvasója, és annak ellenére,hogy egy még régebbi generációt képvisel, nagyon meg van vele elégedve! Egyetlen dolog van, amit még fel tudok hozni: előbb jönnek ki nyomtatásban a könyvek, mint pdf-ként, így például King rajongóként nem bírta kivárni az átfutási időt, és kemény pénzekért megvette a legújabb kötetet.
    P.S.: csak szerintem lesznek egyre horrorisztikusabb árúak a nyomtatott könyvek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, talán egyetlen kiadót láttam, ahol egyszerre jelenik meg a két formátum, és az Fejős Éva kiadója, az Erawan. Ott tényleg egyszerre érkezik a kettő, nem kell kompromisszumot kötni.
      Igen, a könyvek ára az egekben. bár sajnos ez elég sok mindentől függ, mert például ha egy könyv eredeti borítóval jelenik meg, aminek sokat fizettek a jogaiért, akkor az már eleve drágítja, de elég sok szempontot figyelembe kell vennie a kiadónak, ami minket, földi halandókat sajnos cseppet sem izgat. Csak azt látjuk, hogy két könyv 7-8000 forint, ha mondjuk egy 300 oldalas könyvről van szó, ami nem kis pénz. :S

      Törlés
  3. Ami szerintem kimaradt, hogy magyar nyelven sajnos még mindig óriási a lemaradás az e-könyvek kiadásában. Az új könyvek már nagyobb eséllyel jelennek meg, de a régiek kiadása akadozik. Pedig szerintem nem járnának rosszul... És a könyv mellett szólnék, mint szemüveges, legyen bármilyen jó egy kijelző, a szemem jobban fárasztja, mint egy könyv. És imádom a szobám, ami tömve van könyvekkel, a Harry Potter díszpolcomról nem is beszélve ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nem is értem egyébként, hogy miért nem akarnak többen is belemenni az e-könyv bizniszbe, mert hosszútávon szerintem mindenki jobban járna vele!
      Harry Potter díszpolc??? *_______* Képet kérünk!

      Törlés
    2. Facebookon tudtam fényképet küldeni, majd bejegyzés is lesz róla, ha elkészül :)

      Törlés
    3. Még egy a könyvek illata mellett: a kutyám is imádja szagolgatni, amelyik tetszik neki, még meg is nyalogatja... Ettől is lesznek az én könyveim. Az olvasót nem hiszem, hogy ennyire értékelné, vagy ha mégis, ki is sütné :) viszont az olvasó mellett szól, hogy aki zugolvas a takaró alatt, nem kell megfőnie a pluszban tartott kislámpától, mint nekem kiskoromban...

      Törlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. A legtöbb olvasóhoz mondjuk nincs háttérfény, ellenben lehet kapni hozzá felcsíptethető kislámpát. Én anno egyébként a telefon fényével olvastam már! >hogy változnak az idők!<

    VálaszTörlés

Goodreads

A blog mögött



Rea, 24 (Székesfehérvár)
Írom amit érzek, néha próbálkozok irodalmian fogalmazni, de néha becsúszik azért az a nyamvadt szleng. Sok anglicizmus, sok geekes vonás, sok utalás, sok érzelem, sok elragadtatás és még több vagy nagyon tetszik, vagy nagyon nem tetszik vélemény. De amúgy minden oké!

Copyright © Letehetetlen Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com